.

.

سایت خبری طلوع گناباد

قدس انلاین : شنبه گذشته در گزارشی از برگزیده شدن افغانستان به عنوان بهترین زعفران کیفی جهان و غافلگیر شدن شورای ملی زعفران در ایران خبر دادیم؛ موضوعی که البته سبب تعجب خیلی ها شد.

 

 

 

حق هم داشتند؛ چطور ممکن است زعفرانی که قرنها در ایران کشت می شود و سالها روی بهبود کیفیت آن در قالب طرحهای مختلف کار شده است، این طور رنگ ببازد و میدان را به رقیب واگذار کند. این رویداد در حالی اتفاق افتاده که مدتهاست شورای ملی زعفران اجرای طرح ارتقای کیفیت و بهبود زعفران (شناسه زعفران) را در دست اجرا دارد.

با گذشت چند روز از این گزارش، خبرگزاری فارس از کابل اطلاعات جدیدتری را منتشر کرد که بر این اساس سازمان بین‌المللی ذایقه و کیفیت با اعطای مقام اول به زعفران افغانستان اظهار امیدواری کرده است که این فراورده بتواند جایگزین کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان شود. بررسی ها نشان می دهد، در حال حاضر یک کیلوگرم زعفران افغانستان در بازارهای جهانی حدود 2000دلار و در بازارهای افغانستان یک کیلوگرم زعفران پیش از فراوری و بسته‌بندی از 1500 تا 1800 دلار به تناسب کیفیت آن قیمت دارد. این در حالی است که در حال حاضر در 14 ولایت (استان) افغانستان اتحادیه‎های زعفرانکاران و تولیدکنندگان زعفران فعال هستند.

از سوی دیگر مسؤولان این کشور اعلام کرده اند، تقاضا برای تهیه پیاز زعفران در افغانستان به شکل روزافزونی در حال افزایش است و مقامهای این کشور می‎گویند، از اسپانیا و برخی کشورهای دیگر پیاز زعفران را برای کشاورزان افغان تهیه می‎کنند. بر اساس اطلاعات منتشر شده، سال جاری تنها در هرات 700 هکتار زمین زعفران کشت شده که حاصل آن دست کم 3 هزار کیلوگرم زعفران خواهد بود.

از این رو به اعتقاد ناظران، زعفران به یکی از اقلام صادراتی مهم افغانستان تبدیل شده و تلاشها در این مورد که کشت زعفران جایگزین کشت خشخاش در این کشور شود، ادامه دارد، کشتی که افغانستان را در جامعه بین‌المللی با انتقادهای زیادی روبه رو کرده است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: عباسعلی قنبری ׀ تاریخ: شنبه 23 آذر 1392برچسب:زعفران گناباد,اخباراقتصادی گناباد,گناباد, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , gonabadtolo.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com